Projektbeskrivnig:

Mobilbankapplikationen (Android/iOS)

01 Inledning

Kasa Stefczyka, Polens största kooperativa spar- och kreditbank, beslutade att utveckla en ny mobilapp i samarbete med Aplitt, på grund av den växande betydelsen av mobilbankapplikationer och behovet av att anpassa sig/verksamheten till förändrade kundpreferenser.

Kasa Stefczyka, Polens största kooperativa spar- och kreditbank, beslutade att utveckla en ny mobilapp i samarbete med Aplitt, på grund av den växande betydelsen av mobilbankapplikationer och behovet av att anpassa sig/verksamheten till förändrade kundpreferenser.

„Den snabba tekniska utvecklingen gjorde att vi bestämde oss för att implementera en ny mobilapplikation för våra kunder. Vi bestämde oss för att arbeta med vår långvariga IT-partner Aplitt igen på grund av deras erfarenhet av att utveckla och underhålla komplexa IT-system för olika branscher, inklusive den finansiella sektorn. Valet för oss var därför självklart.”
/Jarosław Dębowski, Chef för den operativa avdelningen, Kasa Stefczyka

02 Kundens verksamhet

Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa im. Franciszka Stefczyka grundades 1993 och erbjuder lösningar som kontantlån eller lån via internet som ett alternativ till andra finansiella institut.

Företaget har ett flertal fysiska kontor och filialer i hela Polen. Kooperativets tjänster erbjuds också digitalt. Kunderna kan komma åt erbjudandet både via en webbläsare och via en mobilapp, som är föremål för fallstudien nedan.

Utöver finansiella tjänster bedriver Kasa Stefczyka även utbildningsprojekt med avseende på privatekonomi riktade till barn, ungdomar och vuxna. Tillsammans med Association for the Promotion of Financial Education organiserar kooperativet kampanjen „Live Financially! Hur du hanterar ekonomin i ditt privatliv”, samhällsprojektet „Hjälp din familj att spara” eller de polska mästerskapen för unga ekonomer. Ett särskilt program är stipendietävling som stöttar begåvade barn till kooperativets medlemmar/kunder.

Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa im. Franciszka Stefczyka grundades 1993 och erbjuder lösningar som kontantlån eller lån via internet som ett alternativ till andra finansiella institut.

Företaget har ett flertal fysiska kontor och filialer i hela Polen. Kooperativets tjänster erbjuds också digitalt. Kunderna kan komma åt erbjudandet både via en webbläsare och via en mobilapp, som är föremål för fallstudien nedan.

Utöver finansiella tjänster bedriver Kasa Stefczyka även utbildningsprojekt med avseende på privatekonomi riktade till barn, ungdomar och vuxna. Tillsammans med Association for the Promotion of Financial Education organiserar kooperativet kampanjen „Live Financially! Hur du hanterar ekonomin i ditt privatliv”, samhällsprojektet „Hjälp din familj att spara” eller de polska mästerskapen för unga ekonomer. Ett särskilt program är stipendietävling som stöttar begåvade barn till kooperativets medlemmar/kunder.

03 Ny mobilapplikation för Kasa Stefczyka

Kunden gav oss ett stort förtroende genom att ge oss i uppdrag att utforma en helt ny, modern mobilbanksapplikation för deras kunder. För att uppnå målet satte vi upp tydliga milstolpar för projektet och hade tydlig fokus på kundens affärsmässiga behov där ledorden för samarbetet var öppenhet, effektiv kommunikation, flexibilitet och smidig projektledning.

Utmaningar
Att skapa en användarvänlig applikation med minimalistisk design som förbättrar användarupplevelsen, minskar utvecklingskostnaderna och radikalt påskyndar leveransen av nya funktioner till användarna, samt att förnya varumärkets image genom att svara mot aktuella trender på marknaden för finansiella tjänster.

Lösning
Grundlig analys av kund- och användarbehov, UX-design, grafisk design, skapande av applikationen med hjälp av den innovativa Flutter-tekniken, underhåll och utveckling av applikationen.

Utvecklingsfaser av en ny mobilapplikation för Kasa Stefczyka

  1. Analys och fastställande av applikationens funktionella omfattning.
  2. Utveckling av ett programmeringsgränssnitt som kommunicerar med interna elektroniska banksystem.
  3. UX-design av applikationen och skapande av den grafiska designen.
  4. Förberedelse av applikationsprototypen och användbarhetstester.
  5. Utveckling av applikationen i Flutter-teknik och integration med kundens interna system.
  6. Testning av applikationen.
  7. Publicering av applikationen i Google Play och App-butikerna.

Kunden gav oss ett stort förtroende genom att ge oss i uppdrag att utforma en helt ny, modern mobilbanksapplikation för deras kunder. För att uppnå målet satte vi upp tydliga milstolpar för projektet och hade tydlig fokus på kundens affärsmässiga behov där ledorden för samarbetet var öppenhet, effektiv kommunikation, flexibilitet och smidig projektledning.

Utmaningar
Att skapa en användarvänlig applikation med minimalistisk design som förbättrar användarupplevelsen, minskar utvecklingskostnaderna och radikalt påskyndar leveransen av nya funktioner till användarna, samt att förnya varumärkets image genom att svara mot aktuella trender på marknaden för finansiella tjänster.

Lösning
Grundlig analys av kund- och användarbehov, UX-design, grafisk design, skapande av applikationen med hjälp av den innovativa Flutter-tekniken, underhåll och utveckling av applikationen.

Utvecklingsfaser av en ny mobilapplikation för Kasa Stefczyka

  1. Analys och fastställande av applikationens funktionella omfattning.
  2. Utveckling av ett programmeringsgränssnitt som kommunicerar med interna elektroniska banksystem.
  3. UX-design av applikationen och skapande av den grafiska designen.
  4. Förberedelse av applikationsprototypen och användbarhetstester.
  5. Utveckling av applikationen i Flutter-teknik och integration med kundens interna system.
  6. Testning av applikationen.
  7. Publicering av applikationen i Google Play och App-butikerna.

04 Lösning

Utveckling av applikationen föregicks av en grundlig analys av kundens behov. För att göra detta analyserade vi användarupplevelsen, studerade deras reaktioner och validerade deras behov.

Utveckling av applikationen föregicks av en grundlig analys av kundens behov. För att göra detta analyserade vi användarupplevelsen, studerade deras reaktioner och validerade deras behov.

„Aplitt undersökte våra affärsmål på ett professionellt och business minded sätt. Användarupplevelsen har utformats effektivt i appen – hela gränssnittet har skapats på nytt i samband med olika sätt att använda det. Nyckelfunktionerna är tydligare och mer intuitiva, utvecklingskostnaderna har minskat, leveransen av nya funktioner till användarna har påskyndats och varumärkesbilden har uppdaterats genom att ändra den till att vara mer modern och innovativ, samtidigt som den anpassas till utseendet och känslan för digitala tjänster och webbplatsen. Vi ville också ha en minimalistisk grafisk design som skulle göra det lättare för användarna att navigera i applikationen och använda dess funktioner, och detta behov uppfylldes också av Aplitt.”
/Marta Juścikowska, Senior implementeringsspecialist, Kasa Stefczyka

Applikationen utvecklades helt internt med hjälp av den innovativa Flutter-tekniken, som är utformad för att skapa mobilapplikationer för flera plattformar.

Applikationen utvecklades helt internt med hjälp av den innovativa Flutter-tekniken, som är utformad för att skapa mobilapplikationer för flera plattformar.

„Det är värt att notera att Kasa Stefczyka mobilbankapplikationen som vi utvecklade är den första e-bank-applikationen för privatkunder i Polen som skapats med hjälp av denna alltmer populära teknik.”
/Karol Grabowicz, Projektledare på avdelningen för mjukvaruutveckling, Aplitt

Flutter gör det möjligt för oss att underhålla en enda, gemensam applikationskod för användare av två operativsystem (iOS och Android). På så sätt kunde vi redan från början tillgodose kundens behov av kostnadsminskningar och snabbare leverera nya funktioner till användarna.

I designprocessen säkerställde vi minimalism och transparens genom att använda Material Design, ett designspråk som utvecklats av Google.

Applikationer som gör det möjligt att hantera kundernas ekonomi måste uppfylla de högsta kraven på kvalitet och säkerhet. Aplitt har säkerställt sådana standarder i många år genom att tillhandahålla IT-tjänster till kunder inom finanssektorn och innehar ISO 27 001-certifiering. Kasa Stefczyka mobilbankapplikationen har testats på flera nivåer innan den publicerades i Google Play och App-butikerna – allt med användarnas och deras datas säkerhet i åtanke.

Applikationen ger kunderna ständig tillgång till sina medel deponerade på konton hos Kasa Stefczyka, gör det möjligt för dem att utföra transaktioner och andra betalningsaktiviteter elektroniskt, till exempel:

  • Kontrollera saldot och tillgängliga medel på betalkontot, saldot och medel på sparkontot,
  • Utförande av överföringar och skapande av mallar (inklusive överföringsmallar till en definierad mottagare/skapande av en stående order vid utförande av en engångsöverföringsorder),
  • Utförande av en överföringsorder på grundval av en skannad QR-kod,
  • spara och skriva ut överföringsuppdraget,
  • Spara en lista över genomförda transaktioner i PDF- eller CSV-format,
  • Hantering av tidsbundna placeringar samt aktivering, reservation, avaktivering och ändring av kortinställningar (limiter).

Flutter gör det möjligt för oss att underhålla en enda, gemensam applikationskod för användare av två operativsystem (iOS och Android). På så sätt kunde vi redan från början tillgodose kundens behov av kostnadsminskningar och snabbare leverera nya funktioner till användarna.

I designprocessen säkerställde vi minimalism och transparens genom att använda Material Design, ett designspråk som utvecklats av Google.

Applikationer som gör det möjligt att hantera kundernas ekonomi måste uppfylla de högsta kraven på kvalitet och säkerhet. Aplitt har säkerställt sådana standarder i många år genom att tillhandahålla IT-tjänster till kunder inom finanssektorn och innehar ISO 27 001-certifiering. Kasa Stefczyka mobilbankapplikationen har testats på flera nivåer innan den publicerades i Google Play och App-butikerna – allt med användarnas och deras datas säkerhet i åtanke.

Applikationen ger kunderna ständig tillgång till sina medel deponerade på konton hos Kasa Stefczyka, gör det möjligt för dem att utföra transaktioner och andra betalningsaktiviteter elektroniskt, till exempel:

  • Kontrollera saldot och tillgängliga medel på betalkontot, saldot och medel på sparkontot,
  • Utförande av överföringar och skapande av mallar (inklusive överföringsmallar till en definierad mottagare/skapande av en stående order vid utförande av en engångsöverföringsorder),
  • Utförande av en överföringsorder på grundval av en skannad QR-kod,
  • spara och skriva ut överföringsuppdraget,
  • Spara en lista över genomförda transaktioner i PDF- eller CSV-format,
  • Hantering av tidsbundna placeringar samt aktivering, reservation, avaktivering och ändring av kortinställningar (limiter).

05 Resultat

Appen blev tillgänglig för användare i februari 2022. Ett år efter lanseringen har den fått ett högt genomsnittligt betyg på 4,7 av 5 i Google Play-butiken, och i App Store ger användarna den 4,5 av 5 möjliga poäng. Vi vill tacka våra kunder för deras förtroende!

Appen blev tillgänglig för användare i februari 2022. Ett år efter lanseringen har den fått ett högt genomsnittligt betyg på 4,7 av 5 i Google Play-butiken, och i App Store ger användarna den 4,5 av 5 möjliga poäng. Vi vill tacka våra kunder för deras förtroende!

Vad säger våra kunder om oss?
„Vi är mycket nöjda med flexibiliteten och tillgängligheten hos Aplitt’s projektteam som vi samarbetade med under implementeringen. Apliltt som en all-round samarbetspartner och rådgivare såg till att projektet följde bästa praxis och branschstandarder. Vi arbetade tillsammans för att utveckla och testa mobilappen för att säkerställa högsta kvalitet på produkten. Vi skulle rekommendera Aplitt till andra företag främst på grund av deras enkla kommunikation, deras förståelse och anpassning till kundens behov och deras professionella inställning till implementeringen.”
/Marcin Belchnerowski, Styrelsens befullmäktigade för IT-projekt, Kasa Stefczyka

Kontakta oss

    Ämne

    Namn

    Telefon

    E-post

    Företag

    Jag samtycker till att mina personuppgifter som anges i formuläret behandlas för att tillhandahålla mig nyheter, kommersiell- och marknadsföringsinformation om produkter och tjänster från Aplitt sp. z o.o. via telefon / sms / e-post / budbärare.

    Mer information om Aplitt’s personuppgiftsbehandling finns i Integritetsskyddspolicy.

    Fyll i alla fält.

    Pawel Tomczyk
    Kundansvarig